Wycieczka klas V do Kotliny Kłodzkiej 2016

Szczegóły

kotlina klodzka 2016 1 20160518 11726700739 – 10 maja 2016 r. odbyła się wycieczka uczniów klas piątych po Kotlinie Kłodzkiej – geograficznej krainie Sudetów Środkowych. Pierwszym punktem wyjazdu było zwiedzanie Kopalni Złota w Złotym Stoku, gdzie historia pierwszych wydobyć sięga X wieku.

Zwiedzanie Sztolni „Gertruda”, podziemny spływ łodzią, spotkanie z Alchemikiem oraz jedyny w Polsce podziemny wodospad, to kilka z licznych atrakcji, które czekały na nas w podziemnej Trasie Turystycznej. Kolejnym punktem naszej podróży był przyjazd do Kłodzka. Tutaj poznaliśmy przepowiednię, która spełniła się w 1997 roku podczas ogromnej powodzi, która nawiedziła to miasto. Piękne, kolorowe kamienice sprawiły, że przenieśliśmy się w czasy, kiedy Kłodzko przeżywało swój największy rozkwit. Spacerowaliśmy po starówce oraz mieliśmy okazję przejść mostem św. Jana, którego gotycka architektura przypomina most Karola w Pradze. Po udanym spacerze po mieście, udaliśmy się na zwiedzanie zabytkowej Twierdzy Kłodzko pełniącej rolę systemu obronnego na przełomie XVII i XVIII w. W towarzystwie przewodnika ubranego w historyczny mundur przeszliśmy prawie kilometrowy odcinek podziemnych korytarzy kontrminerskich. Jeden z nich był tak niski, że prawie musieliśmy iść na czworaka. Drugim etapem zwiedzania Twierdzy było wejście na ostateczny punkt obronny czyli donjon. Z bastionów górujących nad Kłodzkiem podziwialiśmy panoramę miasta oraz gór otaczających Ziemię Kłodzką. Tak zakończył się pierwszy dzień naszej wędrówki. Na spoczynek i zebranie sił pojechaliśmy do ośrodka „Relax” w miejscowości Szczytna.

Drugi dzień wycieczki przywitał nas pięknym, słonecznym porankiem. Po śniadaniu i opuszczeniu ośrodka wypoczynkowego, pojechaliśmy zobaczyć barokową Kaplicę Czaszek w Czermnej. Powstała ona z inicjatywy ks. Wacława Tomaszka. Sklepienie wnętrza kaplicy pokrywa 3 tyś. ułożonych czaszek i kości ludzkich. Dalsze 20 – 30 tyś. szczątków leży w krypcie pod kaplicą. Na ścianie głównej znajduje się niewielki ołtarz z barokowym krzyżem, na którym leżą czaszki. Miejsce to robi ogromne wrażanie, skłania do zadumy, dlatego nazywane jest „Sanktuarium zadumy i milczenia”. Po wyjściu z kaplicy udaliśmy się do autokaru, którym podjechaliśmy pod park zdrojowy w Kudowie-Zdroju. Piękna pogoda sprzyjała przechadzce po alejkach. Mieliśmy również okazję spróbować wód leczniczych. Niestety ich smak nie jest tak dobry jak właściwości zdrowotne. Przed parkiem czekał na nas przewodnik, który bardzo ciekawie opowiadał o historii powstania Kudowy-Zdroju, parku zdrojowego i Domu Zdrojowego. Następnie udaliśmy się do Muzeum Zabawek, gdzie pani przewodnik opowiadała niesamowite historie powstania zabawek na ziemi polskiej. Dowiedzieliśmy się między innymi, że w czasach przedwojennych zabawki mogły mieć tylko bogate dzieci. Ze świata zabawek przenieśliśmy się do świata ogromnych skał – czekała nas pełna przygód wędrówka po rezerwacie Błędnych Skał. Podobnie jak w Twierdzy poprzedniego dnia, i tutaj musieliśmy się przeciskać między wąskimi korytarzami skalnymi oraz przykucać, by nie zderzyć się z wystającą skałą. Ostatnim punktem naszej wycieczki był przejazd do Wambierzyc, gdzie zwiedziliśmy barokową świątynię. Aby się do niej dostać musieliśmy najpierw pokonać 57 schodów. Przewodnik opowiedział nam ciekawą historię zbudowania świątyni oraz powstania miejscowości. Następnie przeszliśmy by zobaczyć ruchomą szopkę. Setki ruchomych figurek oraz ogrom samej szopki zrobiło na nas wrażenie.

I tak zakończyła się wspaniała wycieczka do Ziemi Kłodzkiej. Bardzo się cieszymy z poznania historii tego rejonu i pogody, która nam bardzo dopisała. Zdążyliśmy się nawet lekko opalić. Dziękujemy naszym opiekunom: Pani Agacie, Pani Ani i Panu Pawłowi. Wrażenia z wycieczki na długo pozostaną w naszej pamięci. Hej!